Neuschwanstein – Kanske världens vackraste slott

Eftersom Italien är ett av favoritresemålen passerar vi ju ofta sydtyskland. Vi har planerat ett besök på detta slott flera gånger och sagt att vi tar det på hemvägen. Men eftersom vi ofta har både hemlängtan, medvind och nerförsbacke så har besöket aldrig blivit av. Nu vände vi på kuttingen och tog det som ett stopp på nervägen. Vi var extra taggade eftersom vi läst att Walt Disney hade haft detta slott som förebild till sitt Törnrosaslott. Och visst kunde man känna igen det.

Det nya slottet… Neuschwanstein

Vi hade läst på som vanligt och kom fram i god tid. Just nu vid påsken hade Fussen, byn där slottet ligger, en festival. Vi hade gärna stannat där om det inte var så att vi hade siktet inställt på Italien efter slottet. Men det gjorde lite ont att åka igenom det lilla samhället med mycket folk på gatorna och marknadsstånd på varje torg.

Det gamla slottet.

Efter ett par kilometer från Fussen ligger Neuschwanstein. Där ligger också det gamla slottet som fanns där innan. Och runt dessa, eller man ska nog säga nedanför dessa, ligger en liten by med restauranger, souvenirbutiker, parkeringsplatser och allt som hör ett turistmål till. Här samsas folk från hela världen med kameror och mobiler för att ta bilder på slotten.

Man kan känna igen vyn från Törnrosa.

Det är framför allt det nya slottet som lockar. Det är inte så gammalt som man skulle hoppas att det var. Det byggdes i slutet av 1800 talet av Ludvig den II som för övrigt gick ett tragiskt slut till mötes. Inne i slottet är det fotoförbud så kameran gick vild på utsidan.

Nere i byn ställde vi oss i en kö för biljetter. Jag uppskattade att den kön var omkring 45 minuter lång. Vi var ändå på plats redan klockan 10.00. Efter en kvart kom vi fram till en skylt som sa att alla guidade turer var fullbokade fram till klockan 17.00. Vi bestämde oss direkt för att gå ut ur kön och bese slottet utifrån.

Trots en lång promenad så känns den branta stigningen inte så mycket med dessa omgivningar.

Att ta sig upp till slottet kan man göra till fots, med häst och vagn eller med buss. Vi valde att gå. Det tog ca 30 minuter och kändes helt ok trots att det var brant uppför. På den branta vägen upp fanns bänkar där man kunde vila sig och vila ögat på små bäckar som rann nerför sluttningarna. Väl uppe vid slottet fanns fler restauranger och souvenirbutiker. Vyerna från platån där slottet låg var oslagbara. Men det är naturligtvis som vanligt på turistattraktioner, det är folk överallt som står vägen för den perfekta bilden.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Vy-1.jpg
Det är fantastiska vyer på dessa höjder.

Då vi inte hade fått en biljett till att se slottet inifrån så gick vi som många andra och tittade runt utvändigt och på den lilla borgården.

Ytorna innanför slottet, om nu det ska kallas för borggård, ser man över rätt så fort. Jag förundrades av att slottet var så välbevarat. Som tur var så kunde min lärarinna till fru påminna mig om att slottet är relativt nybyggt i förhållande till många svenska slott.

Ett måste att se är Maria Brykke, Mariabron. Jag är fruktansvärt höjdrädd men tänkte göra ett försök. Efter en kvarts promenad med flera otroligt vackra alplandsksapsvyer kom vi fram till bron. Det visade sig att det var en otroligt lång kö för att komma ut på den. Jag uppskattade den till 45 minuter så vi valde istället att gå tillbaka.

Men promenaden var inte förgäves. Med vassa armbågar så kan man tränga sig fram och fånga det gamla slottet mellan sjöar med snöbeklädda alper som bakgrund.

Vi valde häst och vagn på nervägen för 3,50 euro per person. Det tog tio minuter till den lilla byn. Vi strosade omkring och valde mellan olika restauranger och valde en där vi kunde sitta ute i solen. Monica åt pasta och jag beställde gulasch med knödel.

Sedan gick vi tillbaka till husbilen och betala parkeringsavgiften på 9,50 euro. Att ta sig ut från parkeringen med husbilen var en bedrift då den var mycket trång. Men det gick vägen och vi satte GPS:n på Trento i Italien.

Är detta ett resmål att besöka? Ja det tycker jag. Vill man se den guidade turen så måste man onlineboka innan. Sen kan man ju fundera på vad den är värd om man ändå inte får fotografera inne i slottet. Vi var där på morgonen men ändå var det ett trafikkaos i den lilla byn. Hur det är på högsäsong törs jag inte gissa på. Vi valde att gå upp till slottet som inte var alltför jobbigt. Däremot hörde vi många gråtande barn som säkert hade tröttnat efter ett par hundra meters promenad.