Vinfestival i Eguisheim – sista anhalten på vår vinresa

Venedig är Venedig. Jag hade trott att det skulle vara katastrof att gå här i mitten av juli. Men jag måste säga att det var mindre turister här nu än vid de tillfällena vi har varit här i påsk.

Vi har den åsikten att man alltid passerar Eguisheim på vägen hem i Europa. Ibland kan det vara lite jobbigt om man är långt borta i öster. Så när vi lämnat Pisa åkte vi till Venedig. Där har vi ju varit flera gånger och skrivit om ett av besöken i ett annat inlägg så här kommer några prisuppdateringar för de som är intresserade.

Om man åker tillbaka lite senare på kvällen får man en helt annan upplevelse från båten. Ljus som speglar sig i vattnet samt mängder av olika lanternor från båtarna i kanalen.

Vi bodde på Campingplatsen Fusina som ligger vid ett hamnområde där man kan ta sig med färja in till Venedig. Båten från campingen går varje heltimme och en tur och returbiljett kostade 13 euro. På campingen fick vi betala 44,60 euro för tre vuxna och husbilen, i det ingick WIFI och el.

En halvflaska Chianti Classico för 13 euro i Venedig är väl ok?

Väl inne i Venedig åt vi på torget som heter Accademia. Där fanns maträtter från 8 euro och uppåt. En liter öl kostar 11 euro och en halvflaska Chianti Classico kostade 13 euro.

Är det värt 1000 kr för att se venedig från ett annat perspektiv? Är man flera i gondolen kanske det känns bättre. Men hela Venedig hinner du knappast uppleva på den korta färden. På sin höjd ett par kanaler och har du otur så hamnar du i en trafikstockning.

Denna gång blev vi bjudna på en gondoltur av vår medresenär – Louise. 80 euro före klockan 19.00 och 100 euro efter, vi tog naturligtvis efter men jag hade nog inte sagt att det var prisvärt. Visst får man se Venedig från ett annat perspektiv. Men den korta färden på knappt en halvtimma lämnade mycket av Venedig som man kanske ville se.

Ordentliga skyltar har kommit upp så att man skipper pruta och tjafsa med ibland otrevliga Goldonjärer.

Från Italien gick färden via Europabron mot Eguisheim. Vinfestivalen i Eguisheim varade mellan den 16 och 19 juli. Den sista dagen är fokus på Cremant D´ Alsace som är Alsace svar på Champagne. Detta bubbel anser jag slår mycket högre än Cava och Prosecco. Ibland tycker jag att en del till och med är bättre än vissa Champagner. Jag är beredd på smisk från somalierer men det tar jag gärna.

Väl framme i Eguisheim var det vinfestival. Glaset du köpte för 6 euro behöll du och kunde prova viner fritt i 4 dagar. 120 olika viner fanns det att gå igenom.

Vinfestivalen kanske inte var så märkvärdigt utformad. Men när du köpt ett glas för 6 euro, som du behöll under alla dagar var det bara att prova fritt i en större bod som fanns på ett torg. Där fanns 120 olika viner att pröva på från områdets olika vinhus. Häng med nu, vi gick igenom Sylvaner, Pinot Blanc, Muscat, Riesling, Pinot Gris, Gewurtztraminer, Pinot Noir och Cremant D´Alsace. De sju första är benämnda efter respektive druva vilket man gör här nere. Cremante D´Alsace tillverkas antingen på enbart vita viner (Blanc de Blancs) eller med inblandning av Pinot Noir.

Här provar vi Pinot Blanc. En druva som vi inte provat på så mycket tidigare till förmån från andra druvor. Vi blev så positivt överraskade så vi senare köpte 6 flaskor av Bruno Sorg som för övrigt inte fanns med i vinprovningens sortiment.

Det går naturligtvis inte att få någon bra uppfattning mellan de olika vinerna när man står vid boden och provsmakar vin på vin. Men visst, ibland känner man att detta var mycket gott vin och man antecknar det. Och rätt som det är så smakar man något som man upplever mindre bra.

Efter en stund vid vinhytten var det skönt att gå och sätta sig för att bryta av med en öl så att man klarade av mer provning vart efter.

Efter en stund behövdes en paus och då var det gott att bryta av med ett glas kallt öl. Vi tog en promenad och tittade på den nybyggda ställplatsen som ligger ganska centralt i den ena ändan av Eguisheim. Den ligger helt öppet utan skugga och det tar nog några år innan de planterade träden når upp till den nivån att de kan skugga husbilarna.

Bruno Sorg, vår stående favorit i Alsace. Hans svärdotter är mycket trevlig och har ett stort tålamod när hon förklarar skillnader mellan druvor, terroir (område) och smaker.
Den nya ställplatsen verkar mycket smidig men säkert otroligt varm innan de skuggande träden hunnit att växa upp.

Men sedan bar det av till vårt favorithus, Bruno Sorg. Vi gick igenom ett antal drycker ur sortimentet och blev extra glada över att det i år igen fanns Pinot Noir Rose. Det blev som vanligt för många kartonger så vi fick be om leverans till campingen.

Maten är kanon i Alsace. Från vänster: Tarte Flambée (en extrem tunn pizzabotten utan jäst med crème fraische i stället för tomatsås), kycklinglår med spätsle och rieslingsås samt surkål med bacon, kassler potatis och korv.

Vi beställde bord på en av de mest eftertraktade restaurangerna. Vi har fått backa flera gånger tidigare då vi varit här eftersom det varit fullt så den risken tog vi inte idag. Om det är den bästa restaurangen vill jag inte sia om. Men de har en lagom stor meny med de rätter som är vanliga här. Det är bl.a. Tarte Flambée, full med olika delikatesser, kyckling med olika vinsåser, griljerad fläsklägg m.m.

Det bor storkar på var och var annat hustak i Eguisheim. På campingen brukar en och annat vant spatsera så att du till och med kan få en närbild

På vår väg hem efter middagen gick vi tillbaka och försökte fånga några storkar, som är Eguisheims maskot, på väg hem till sina bon med blandat resultat.

Ta en tur till Eguisheim vare sig det är vinfestival eller inte. Det är en fantastisk vacker miljö och mängder av vinhus. Det finns gott om hotell att välja på och vinrankorna växer kring knuten.